E-handelsbranschen är under ständig utveckling och den som vill lyckas måste hänga med i svängarna. Det senaste nytt är att man måste ha en mobilanpassad sajt för att komma högt upp på Google i mobilen.
Vi skrev för ett tag sedan om att det är viktigt att ha bra plattformar, en snygg hemsida och en bra lagerpersonal för att lyckas med e-handeln. Visserligen är alla dessa saker fortfarande väldigt viktiga men nu när allt fler besöker webbutiker via sina mobiltelefoner ser förutsättningarna för e-handlarna lite annorlunda ut.
Google anpassar sin algoritm
I dag har nämligen Google anpassat sin sök-algoritm till mobilen. Detta är en utav de största förändringarna som Google gjort i sitt söksystem på flera år och enligt Postnords e-barometer är endast två av fem svenska e-handelsbolag förberedda på detta. Den här ändringen i algoritmen innebär att de webbsidor som är anpassade till surfplattor och mobiler får en fördel. Det är nämligen så att den som söker efter information via mobilen får träff på webbsidor som är anpassade för en liten pekskärm i större utsträckning en tidigare.
Ekonomi bakom trög utveckling
Experter i Dagens Industri säger att orsaken till att e-handlarna inte anpassat sina sajter till mobilen är ekonomisk. Det kan innebära stora kostnader för företagen att mobilanpassa en redan existerande sajt. Det är både kostsamt med programmering och en eventuell minskad försäljning om något går fel. Speciellt för mindre företagare är detta en stor utgift men med tanke på hur viktigt söket på Google är, sparar man pengar där genom att man slipper köpa sökordsmarknadsföring.
Norwegian har inte anpassat sig
Ett exempel på ett stort företag som inte mobilanpassat sin sajt är flygbolaget Norwegian. Där tvingas man zooma in och ut för att läsa och fylla i olika menyrader. Pressansvariga på företaget uppger dock att de inom snar framtid kommer lansera en ny version för mobilen.